Na tien jaar verlost van schimmel in huis

Dokkum

 Het groot onderhoud in de wijk It Fûgellân in Dokkum gaat de afrondende fase in. 56 woningen van Thús Wonen zijn de afgelopen maanden onder handen genomen. Eén van die woningen is de woning van Wim en Ingrid de Graaf aan de Reigerstrjitte. Zij wonen sinds 1999 in dit huis, maar niet altijd met zoveel plezier als dat zij er nu wonen.

Tien jaar lang had het stel last van schimmel in huis. De oorzaak daarvan moet onder andere gezocht worden in problemen met de riolering onder het naastgelegen huis. Wim en Ingrid voerden een jarenlange strijd met Thús Wonen over het oplossen van het probleem. Uiteindelijk stapten zij naar de huurcommissie die hen, tien jaar nadat de problemen begonnen, in het gelijk stelde. “Het is vaak lastig in te schatten waar vocht- en schimmelklachten vandaan komen. In deze situatie zijn wij in gebreke gebleken. Als we daar op terug kijken hadden we dat zeker anders moeten doen. Wij hebben het probleem van de heer en mevrouw De Graaf niet genoeg op waarde geschat en dat heeft het vertrouwen in ons zeker geen goed gedaan”, aldus Willem Bootsma, die het project in het Fûgellân namens Thús Wonen begeleid heeft. “We hadden de klachten beter moeten onderzoeken.” De problemen in het huis begonnen ruim tien jaar geleden met vocht onder de woning met schimmel als gevolg. “We hadden er behoorlijk last van. Overal in huis waren grote schimmelplekken te vinden. Een muur in onze woonkamer had enorme zwarte vlekken. Wanneer we belden met Thús Wonen kregen we vaak nul op het rekest. Gebruik maar eens een fles HG, werd er dan gezegd. Of we kregen de tip om het een winter af te wachten. Als we de kachel wat hoger zouden zetten zouden de problemen vanzelf opgelost zijn”, vertelt Wim. De problemen losten zichzelf echter niet op. “Het werd alleen maar erger”, vertelt Ingrid. Op een gegeven moment kwam er iemand van RRS langs die aangaf het probleem niet te mogen onderzoeken. Deze man besloot echter toch een inspectie met camera te doen en kwam erachter dat de buis onder het huis naast Wim en Ingrid los lag. “Deze is weer vastgelegd, maar de schimmel bleef en werd alleen maar erger. Toen zijn we naar de huurcommissie gestapt.” Nadat Wim en Ingrid in het gelijk werden gesteld is er, in samenwerking met onafhankelijk adviseur André van der Land van Bouw Doqm en Thús Wonen, een stappenplan opgesteld om de woning aanzienlijk te verbeteren. In dezelfde periode werd ook het groot onderhoud aan de 56 woningen in het Fûgellân gepland. “Vanwege de problemen in de woning van Wim en Ingrid hebben we bepaalde zaken aan woningen in het Fûgellân extra onder de loep genomen. Zo is er bij al deze woningen een inspectie uitgevoerd in de riolering. Het is bekend dat dit een zwakke plek is in het Fûgellân, daarom kreeg het extra aandacht”, vertelt Leonie Lammers, Woonconsulente bij Thús Wonen. “Ook de ventilatie van de woningen en de wandbeplating boven de ramen in de slaapkamer hebben extra aandacht gekregen. Deze zijn nu bij 40 woningen geïsoleerd.” Waar eerder het vertrouwen in Thús Wonen bij de familie De Graaf compleet weg was, is het vertrouwen nu weer hersteld. “We waren op een gegeven moment radeloos. Zowel wij als onze hond hebben lichamelijke klachten gehad. Het valt natuurlijk niet helemaal te bewijzen dat dat van de schimmel in ons huis is gekomen, maar het is wel opvallend dat nu de problemen aan ons huis verholpen zijn, onze hond ook nergens last meer van heeft”, aldus Ingrid. “Wij waarderen het enorm dat wij van Wim en Ingrid, ondanks dat wij eerder in gebreke zijn gebleken, opnieuw het vertrouwen hebben gekregen om deze keer de problemen wél op te lossen”, vertelt Bootsma. “Als woningcoöperatie hebben wij hier ook van geleerd”, voegt Lammers daar aan toe. “We willen meer en beter naar de klant luisteren als er problemen zijn. Die omslag wordt nu gemaakt.” Ook Wim en Ingrid kijken met vertrouwen naar de toekomst in hun woning. Wim: “In het verleden blijven hangen is niet nodig. We moeten de toekomst tegemoet.”
Tekst en foto: Johanna Kommerie

Auteur

jkommerie