Containerschip verliest 5 containers boven Ameland, in drie zat papier en karton

Containerschip OOCL Rauma heeft dinsdagmiddag vijf containers verloren, 43 kilometer boven Ameland. Het schip voer buiten de gebruikelijke vaarroute van containerschepen. Er waren geen gevaarlijke stoffen aan boord.

In elk geval een container is opengeslagen. Die bevatte papierrollen. De Kustwacht zag twee andere nog drijven (die waren op het oog intact) en twee andere waren niet zichtbaar. De meeste lading bestaat uit papier en karton.

Rijkswaterstaat stelt de eigenaar van het schip aansprakelijk voor de berging en de opruimkosten.

De jutters van de Waddeneilanden kunnen binnenblijven. De afgeladen lading drijft vermoedelijk richting Duitsland en Denemarken.

JR Shipping

Het management van het schip wordt gevoerd door JR Shipping uit Harlingen, maar JR Shipping is nadrukkelijk niét de rederij, meldt woordvoerder Jan Reier Arends. Wie dat wel is? ,,Dat kan ik u helaas niet zeggen’‘ En waarom niet? ,,Dat kan ik ook niet zeggen.’‘

 

Beelden

Het schip was afkomstig uit de Finse haven Kotka en was via Duitse wateren op weg naar Rotterdam. Een vliegtuig van de Kustwacht maakte beelden in de omgeving om de containers - waar mogelijk - te lokaliseren. Hulpschip ETV Guardian lag langszij en maakte foto’s en controleerde of er nog andere containers los lagen. ,,De Guardian had een technisch mankement’‘, zegt Edwin Granneman van de Kustwacht. ,,Die moest dus weer terug naar Den Helder. Maar er was ook niet zoveel meer te zien omdat het nu donker is.’‘

Windkracht 8

Het schip verloor de containers vlak na het middaguur bij een westenwind met windkracht 8. Aan boord van het schip kunnen in totaal 1425 containers. De OOCL Rauma is 179 meter lang en 27 meter breed.

Bij golfhoogten vanaf 5 meter en slecht weer wordt schepen langer dan 300 meter en breder dan 40 meter sinds december geadviseerd de noordelijke route boven de Waddeneilanden te nemen. Daar valt het schip niet onder, zegt de Kustwacht.

De Kustwacht heeft overige scheepvaart in de buurt gewaarschuwd voor drijvende containers.

Lees ook | Waarom kozen containerschepen toch de route boven de Waddeneilanden?

MSC Zoe

Wanneer een containerschip in de Waddenzee lading verliest, doet dat automatisch denken aan de ramp met de MSC Zoe, ruim een jaar geleden. De Zoe was met 395 meter lengte fors groter dan de OOCL Rauma en heeft een capaciteit van ruim 19.000 containers. MSC Zoe verloor 342 containers. Precies vanmorgen (dinsdag) spoelde er op Ameland nog een autobumper aan die afkomstig was van de MSC Zoe.