Column John Coenders | Wijs met vaarbewijs

Ook deze week zijn de antwoorden van Eelco Duuren als enige helemaal goed. Zijn zeer uitvoerige antwoord geef ik hier verkort weer. Antwoorden op de afbeeldingen van links naar rechts en van boven naar onderen.

Het eerste schip is een alleen varend groot schip. (BPR, 3.08 lid 2); Het schip ernaast is een motorschip dat sleept of assisteert. (3.09 lid 1); De gele ruit betekent dat er wordt “gezeild met in werking zijnde schroef”, (3.08 lid 5), voor het vaarreglement is dit schip een motorschip; het schip met de blauw witte vlag schip heeft een duiker in het water (3.38); een zwarte bol zegt dat een schip voor anker ligt (3.20 lid 2): de blauwe flikkerlichten: dit zijn schepen van ambtenaren belast met toezicht of opsporing, of brandweerboten, ook reddingsboten met toestemming van de bevoegde autoriteit, mogen tijdens een reddingsactie dit licht voeren (3.27); het gele flikkerlicht wil zeggen dat het schip in of nabij het vaarwater werkzaamheden uitvoert. (3.14 lid 3); de blauwe kegels met de punt naar beneden of de drie blauwe lichten onder elkaar worden gevoerd door schepen die bepaalde ontplofbare stoffen vervoeren, (3.28); de gele ruit wordt gevoerd door een varend passagiersschip kleiner dan 20 meter (3.15); de diabolo wordt gevoerd door een vissersschip. Een vissersschip is een schip dat vist en daardoor in zijn manoeuvreerbaarheid beperkt is. (3.37 en 1.01); Een beperkt manoeuvreerbaar schip voert overdag een zwarte bol boven, in het midden een zwarte ruit en daaronder een zwarte bol , ‘s nachts rood licht boven, wit licht midden en rood licht onder, alle lichten moeten rondom schijnend zijn.

Reacties: john@wijsmetvaarbewijs of www.wijsmetvaarbewijs.nl.